Tips tegen stress

by admin

Iedereen ervaart weleens stress. Daarom geven we in dit artikel enkele effectieve tips om stress te verminderen!

 

Bewegen

Bewegen is erg goed tegen stress. Wanneer je weinig beweegt, blijft je lichaam met ongebruikte energie zitten. Dit kan resulteren in extra stress. Wanneer je niet van sporten houdt, kun je ook gewoon een rondje gaan lopen. Dit neemt weinig tijd in beslag, en kan op ieder moment van de dag gedaan worden!

 

Buiten komen

Je zult vast wel eens gemerkt hebben dat je meer stress hebt wanneer je veel binnen zit. Buiten komen verlicht namelijk stress! Zowel zonlicht, de buitenlucht als de natuur hebben een kalmerende werking op je lichaam en geest. Daarom hebben mensen in de winter vaak meer last van mentale klachten zoals stress! Probeer dus iedere dagen even buiten te komen.

 

Rustgevende hobby

Wanneer je veel stress ervaart, is het verstandig een rustgevende hobby te zoeken. Het liefst iets dat “offline” is. Hele dagen naar een computerscherm staren kan namelijk stress geven. Voorbeelden zijn een boek lezen, tekenen of rustige muziek luisteren. 

 

Mediteren

Mediteren is iets wat steeds populairder wordt, en niet zonder reden! Het is namelijk een erg goede tool om even helemaal tot rust te komen en stress te ontladen. Misschien klinkt mediteren wat “zweverig” voor je, maar het valt in werkelijkheid reuze mee. Alles wat je hoeft te doen is gewoon je ogen sluiten en focussen op je ademhaling. Op deze manier sluit je je even af van alle prikkels om je heen, en kan je je gedachten rustig verwerken. 

 

Huisdieren

Ook even lekker met je hond of kat knuffelen kan een stress verlichtende werking hebben. Ervaar je dus veel stress, dan kan het een goed idee zijn om een huisdier te nemen!

 

Voeding

Een oorzaak van stress kan je voeding zijn. Zo zorgen veel suikers en cafeïne voor stress. Ook kan een tekort aan vitaminen en mineralen stress veroorzaken. Zorg dus voor een gezond en gevarieerd eetpatroon, en vul het zo nodig aan met supplementen. 

 

Hulp zoeken

Neemt je stress extreme vormen aan, of begint het te lijken om een burn out? Wacht dan niet langer, en zoek hulp. Guler Coaching kan je bijvoorbeeld helpen. 

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment